Nordgrus


Lørdag d. 17. marts 2018

Nordgrus er et brevet-inspireret cykelløb, hvor vekselvirkningen mellem asfalt og grus skaber løbets puls. Fordelt over løbets 100 km skal 24 grus-veje forceres. Disse segmenter binder kendte Nordsjællandske cykelruter sammen, åbner landskabet og tager rytterne med over uopdagede åbne vidder og gennem dybe skove.
Nogle grus-passager er teknisk krævende, og dér vil der være store huller og større sten, der skal navigeres i mellem. Andre er mindre krævende, næsten så hurtige som asfalt, men med et krav til rytteren om insisterende at trykke til i pedalerne for at holde gang i cyklen. Alle grusstykker kan køres med 28 mm. landevejsdæk. To steder på ruten samt i mål skal alle ryttere have stemplet det udleverede brevet kort, som dokumentation for at have fuldført løbet.

100 km.

Nordgrus byder først på 11 km. masterstart. Herefter gives løbet frit, og ruten tager dig med rundt på de nordsjællandske veje. Både de kendte, men også mange og måske hidtil ukendte små grusveje, der åbner op for nyt terræn. Hele 37% grus skal passeres, så vi lover, at alle kommer trætte hjem.

Navigation

Nordgrus er et brevet-inspireret løb. Dvs., at du selv skal finde vej vha. din cykel-GPS. Der er undervejs to checkpoints, hvor det udleverede brevet-kort skal klippes. I mål skal kortet klippes en sidste gang. Disse klip er bevis for, at man har gennemført løbet. Færdselsloven skal følges, og omgivelserne skal respekteres.

100 startpladser

Nordgrus er ikke et stort kommercielt cykelløb. Vi har kun 100 startpladser, så vent ikke for længe med at tilmelde dig. Vi vil gøre alt, vi kan, for at give dig en fed dag på cyklen.

Præmier

Selvom det sociale vil være i fokus hele dagen, går vi ikke af vejen for et par spændende konkurrencer med nogle fede præmier. På to udpegede grussegmenter trækkes der lod blandt de 10 hurtigste tider uploadet til Strava senest om mandag aften efter løbet. Desuden vil der blive trukket lod om en flot præmie blandt alle fuldførende ryttere umiddelbart efter løbet.

Tilmelding
[rev_slider_vc alias="nordgrus1"]

Ruten


Nordgrus har i alt 24 grussegmenter fordelt på lidt over 105 km.
I oversigten kan du se, hvor på ruten de ligger, samt hvor lange, og ikke mindst,
hvor svære de er at passere.

24. Gråpilevej, 1.2 km, efter 9 km. (neutral)
23. Syvstjernevej, 2.0 km, efter 14 km.
22. Lille Hareskov/Jonstrup Vang, 2.8 km, efter 16 km.
21. Almagerbakke, 2.9 km, efter 23.5 km
20. Kobakkevej, 1.2 km, efter 30 km.
19. Ganløse Eged, 1.6 km, efter 33.5 km.
18. Krogenlund, 1.3 km, efter 35 km.
17. Mørdrupvej, 1.1 km, efter 37 km.
16. Slangerup Overdrev, 1.4 km, efter 43.5 km.
15. Gammel Kurreholmvej, 0.8 km, efter 49 km.
14. Borupvej, 0.9 km, efter 54.5 km
13. Lindebjergvej, 1.5 km, efter 56 km.
12. Brogårdsvej, 2.3 km, efter 59 km.
11. Freerslev Hegn), 2.8 km, efter 64 km.
10. Parallelvej, 0.7 km, efter 74 km.
9. Grønnemosevej, 1.6 km, efter 77.5 km.
8. Allerødvej, 1.8 km, efter 82 km.
7. Høveltevej, 1.4 km, efter 85.5 km.
6. Løvfaldsvej, 0.7 km, efter 90.5 km.
5. Furesøstien, 2.4 km, efter 92 km.
4. Stenvej, 1.5 km, efter 96 km.
3. Det lille Schweiz, 2.3 km, efter 98 km
2. Stampemarken, 1.6 km, efter 101 km.
1. Chausséen, 3.7 km, efter 103.5 km.

Nordgrus-ruten er i alt 108 km. med over 35% grus, mark- og skovveje.
For at finde vej skal du lægge ruten ind på din cykel-GPS.

Se ruten her:
Ride With GPS

Information


8:30
Veloropa Café åbner dørene kl 8:30 på løbsdagen. Her serveres der morgenkaffe og en bolle med smør og ost, som er inkluderet i startgebyret. Der er desuden mulighed for at proviantere, hvis man mangler energibarer, gel eller en ekstra slange.

Hvis du har skiftetøj med, sørger vi for, at det ligger klar til dig ved mål. Tag ikke mere med, end du kan have i en lille rygsæk på ryggen og indlevér den til os på Veloropa inden start.

09:30
Lløbsbriefing, hvor der gives ruteinformation, og hvor alle deltagere får udleveret deres brevet-kort.

10:00
Masterstarten ruller afsted, og løbet er officielt i gang.

Nordgrus begynder med masterstart i fælles tempo fra Café Veloropa ud af København langs Hillerødmotorvejen. Ved Klausdalsbrovej drejes der fra, og snart møder rytterne løbets første grussegment “Gråpilevej”. Løbet er fortsat neutralt her, men defekter kan blive skæbnesvangre. Umiddelbart efter “Gråpilevej” gives løbet frit, og ruten fører rytterne ad villaveje til Hareskovby, hvor et langt stykke skovkørsel indledes. De dybe skove forlades igen ved Flyvestation Værløse, som markerer overgangen til mere åbent og dramatisk agerland, hvor grusveje på stribe trækker ujævne spor tværs over markerne. Almagerbakke, Kobakkevej og Mørdrupvej markerer højdepunkter i denne del af løbet, inden første checkpoint nås i Slangerup.

Nord for Slangerup bliver der længere mellem byerne, og vinden vil for alvor kunne spille en rolle for løbets udvikling i det åbne landskab.

Segmenterne følger som perler på en snor, og rytterne skal forcere Slangerup Overdrev, Gammel Kurreholmvej, Borupvej og Lindebjergvej, inden den idylliske Brogårdsvej markerer et retningsskift tilbage mod syd. Her efter vil skiftevis skov og mark danne rammerne om grusvejene ind mod andet checkpoint i Allerød med Freelers Hegn som et smukt højdepunkt.

Allerød forlades via Allerødvej, der har karakter af en nordfransk pavé, og som fører rytterne tilbage til mere velkendte landeveje nord for Farum. Et langt segment langs Furesøens nordside fører feltet til Holte, hvor efter løbets anatomi igen vil blive domineret af grusveje gennem dybe skove. Stampemarken markerer en udfordrende undtagelse fra denne regel, inden Chauséen gennem Dyrehaven lægger underlag til Nordgrus’ sidste segment. Mål og sidste checkpoint er ved Cranks & Coffee lige uden for Dyrehaven.

Ved målet hos Cranks & Coffee vil der blive serveret en let sandwich og belgisk øl til alle ryttere. Herudover kan man som altid købe god kaffe og et stykke kage i cafeen. Vi håber på, at de første vil blive hængende og heppe på de næste. Milano-San Remo løber af stablen på datoen – om alt går vel – har vi signal til Italien.

Når den sidste deltager har krydset stregen, trækker vi lod blandt alle indleverede fuldt stemplede brevet-kort om en flot præmie.

  • Løbstilmelding åbner mandag den 15. januar og lukker den 11. Marts. Vi har begrænset deltagerantallet til 100.
  • Hjelm er påbudt. Ingen hjelm - ingen Nordgrus.
  • Færdselsloven skal følges, og omgivelserne skal respekteres. Ser vi folk smide affald i naturen, går vi bananas.
  • Vi har selv kørt ruten på landevejscykel med 28 mm landevejsdæk. Bredere dæk og en mere forgivende rammegeometri er dog anbefalesværdig.
  • Masterstarten vil blive kørt med ca. 25 km/t og der ventes ikke ved defekter.
  • Du deltager i Nordgrus på eget ansvar.

Løbet afvikles lørdag den 17. marts med start kl 10:00 fra Cafe Veloropa. Fra kl 8:30 serveres kaffe og en morgenbolle til alle deltagere.

Løbet afvikles med 11 km masterstart ud af byen. Herefter er det deltagernes eget ansvar at finde igennem de resterende 96 km vha. det udleverede GPS-spor. På få udvalgte punkter vil der dog være simpel skiltning.

Nogle grus-passager er teknisk krævende, og dér vil der være store huller og større sten, der skal navigeres i mellem. Andre er mindre krævende, næsten så hurtige som asfalt, men med et krav til rytteren om insisterende at trykke til i pedalerne for at holde gang i cyklen. Alle grusstykker kan køres med 28 mm. landevejsdæk, men vi anbefaler at køre med 32 mm. eller bredere.

To steder på ruten samt i mål skal alle ryttere have stemplet det udleverede brevet kort. Dette er din dokumentation for at have fulgt ruten og dermed fuldført løbet.

Alle færdelsregler skal overholdes. Der er absolut ingen marshalls eller flagposter.

Løbet afsluttes ved Cranks & Coffee ved Dyrehaven, hvor der bydes på en belgisk øl, en sandwich og røverhistorier fra løbet.

Der vil være mulighed for at få transporteret en lille taske fra Veloropa til Cranks & Coffee

Tilmelding